Att kontrollera innan mappning eller effektmätning

Två AWD anläggningar

Vi har i dagsläget två st testanläggningar som klarar fyrhjulsdrivna, framhjulsdrivna eller bakhjulsdrivna bilar.

Effektmätning

  • Testanläggning 1: Axelavstånd 215-315cm. Max 220cm mellan yttersidorna på däcken.
  • Testanläggning 2: (som vi normalt kör på) är baserat på 4st rullar där ALLA fyra hjulen alltid snurrar. Denna anläggning har ett mellanrum mellan höger och vänster rullar som medför att måtten mellan däckens insida ej får undersiga 90cm, max 220cm på yttersidan. Axelavstånd 230-310cm. 10cm markfrigång krävs för att komma över rullarna
  • Under 600WHP (hjulhästar) går det bra med vilka gatdäck som helst. Över 600WHP bör man välja så breda däck som möjligt. Kontrollera cambervinkel så att så stor däckyta som möjligt ligger an emot rullarna. R-däck går bra, men tenderar att bli väldigt mjuka efter några repor. Dragracing däck är ej att rekomendera!
  • INGA DUBBDÄCK! - Kontakta oss om du är osäker på ditt däckval!
  • Kontrollera däcktrycket!
  • Vi spänner fast bilen i länkarmarnas yttre parti, så nära ofjädrat område som det är möjligt.
  • Kör lungt till och ifrån våra lokaler! - Den som inte respekterar detta binder vi fast runt en björk och kastar turboaggregat på!Maxxtuning AB

Mappning

  • Ovanstående effektmätningsregler gäller även för mappning!
  • Motorn måste starta, även om den går riktigt dåligt. Vi kan hjälpa till med startmappar! Kontakta oss
  • Motorn måste gå på alla cylindrar.
  • Uttag för bredbandslambda är ett krav för att vi ska kunna utföra mappning. Kontakta oss så kan vi skicka svetsmutter och plugg (M18x1,5mm). När du gör hålet för svetsmuttern, se till att göra hålet minst 20mm så att verkligen bredbandslambdasonden kommer i hålet! Placera svetsmuttern i kollektorn på en motor utan turboladdning. På en turbomaskin placerar du svetsmuttern ~40cm ifrån turbon på avgassystemet. Har ni redan en riktig bredbandslambda monterad kan vi istället använda denna.
  • Mätning av avgastemperatur är inget krav ifrån våran sida, men är en rekommendation att det sitter där vid mappning. Vår utrustning kräver en utvändig 1/8" NPT 27 gänga. Kontakta oss för svetsmutter & plugg alternativt gängtapp. Svetsmuttern för avgastempmätning ska vara monterad precis innan turbon (i kollektorn där avgaserna möts) alternativt direkt efter avgasporten på toppen för att kontrollera att alla cylindrar går lika!
  • Laddtryck mäter vi via någon slang till insuget (4/6mm slang eller 4/6mm pneumatisk ledning), men det är bra om det finns någon form av laddtrycksmätare inne i bilen.
  • Vår knackindikator behöver ett M6/M8/M10 gängat hål centralt i blocket. Brukar finnas några ej använda bulthål i blocket som går att använda. Kör du etanol i tanken behöver vi ej ha denna monterad.
  • Stämmer tändningen som motorstyrningen skickar ut? (Skickar sprutet ut 12graders förtädning på tomgång? Då ska det oxå vara detta vid motorn). Kontrollera med tändningslampa! (är du osäker på detta så hjälper vi dig med detta, men se till att det finns en riktigt "motornolla" som vi kan använda som referenspunkt.
  • Sitter alla tryckslangar ordentligt? Stuka alltid kanterna på rör där silikonslangar sitter med klämmor. Trycktesta systemet upp till MINST vad du har planerat att ladda. Generellt är det bra att provtrycka till 3bars övertryck. 80% av de bilar vi kör har faktiskt läckage i trycksystemet och vi mappar INGA bilar med tryckläckage!
  • Lufta vattensystemet, kontrollera glykolhalt, kontrollera oljenivån, byt gärna oljan innan du kommer till oss.
  • Ta med extra fjädrar till wastegates om ni har detta.
  • Elektronisk laddtrycksstyrning är att föredra om möjligt. En hederlig pysventil brukar dock fungera om inget elektroniskt finns att tillgå.
  • Är du tveksam på någonting, försök att lösa problemet innan du kommer till oss så slipper vi ta tid med detta i bänken. Tid är pengar!
  • Kontrollera vätske och avgasläckage (med felaktiga mätvärden som resultat).
  • Ta gärna med dator, pc-program och kommunikationskablar till er ECU ifall vi skulle sakna detta. Kontakta oss om osäkerhet råder.
  • Kontrollera hela bränslesystemet, bränsletrycket, läckage etc. Bränsletrycket ska ökas linjärt med eventuellt laddtryck.
  • Om du har ställbara kammar kan vi justera dessa i bänken för bästa effekt/respons. Detta kräver dock att du som motorbygga vet med säkerhet hur många graders avancering/retardering av kammarna som är möjligt innan ventilerna kommer för nära kolvarna och kan resultera i tråkigheter.
  • Full tank. Om du har en mindre racetank, se till att ha med tillräkligt med bränsle för att klara av mappningen i bänken (20-60liter bränsle).
  • Se till så att alla saker sitter fast! Kablar som hänger över motorn är inte acceptablet. Bygg färdigt bilen INNAN du kommer till oss för mappning!
  • Övriga mätare som kan vara bra att ha vid mappning: Oljetryck, Oljetemp, Vattentemp, Laddtrycksmätare för turbomaskiner...

Ansvar vid eventuella skador

All dynokörning samt vistelse i våra lokaler sker helt på egen risk! Vi tar inget asnvar för motor/fordon/person skador som kan inträffa genom att beträda våra anläggningar för effektmätning och mappning. Maxxtuning AB kommer inte ersätta eventuella motorer/fordon/person skador som kan inträffa i våra anläggningar.
Vi kommer göra vårt yttersta för att att du ska få åka härifrån med en färdigmappad bil, men det ställer väldigt höga krav på dig som bilbyggare att faktiskt ha bilen iordning när du kommer till oss för just mappning.

Kortfattat: Skruva ihop bilen INNAN du kommer till oss för mappning!
Kör lungt till och ifrån våra lokaler! - Den som inte respekterar detta binder vi fast runt en björk och kastar turboaggregat på!Maxxtuning AB